Steeds meer mensen melden zich met stressklachten bij huisartsen, psychologen en coaches. Ook op een steeds jongere leeftijd. Daar zijn vele oorzaken voor, zoals;  werkdruk, cultuur, persoonlijke omstandigheden, hoge verwachtingen van de buitenwereld of van zichzelf. Of een combinatie van deze factoren.

Toch lijken sommige mensen hier (uiteindelijk) gevoeliger voor te zijn dan anderen.

In mijn praktijk zie ik heel gemotiveerde, creatieve, verantwoordelijke en hardwerkende mensen die hier vaak meer last van ervaren.

 

kracht van sensitiviteit

In mijn praktijk ontmoet ik regelmatig mensen met een burn-out of die daar tegenaan zitten. Vaak blijken dit uiteindelijk ook hele sensitieve medewerkers. Zij voelen als eerste de sfeer, druk of spanning op de afdeling en proberen daar, vaak onbewust, zoveel mogelijk aan te doen. Helaas wordt dit niet altijd gezien of gewaardeerd.

Sensitieve medewerkers zijn een zege voor de organisatie. Deze medewerkers;

  • Kunnen goed luisteren
  • Denken veel stappen vooruit
  • Nemen de kleinste nuances waar
  • Hebben oog voor het grote geheel
  • Kunnen goed out of the box denken

En zijn;

  • Zorgvuldig
  • Creatief en oplossingsgericht
  • Veerkrachtig
  • Zorgzaam
  • Emphatisch
  • Gewetensvol
  • Verantwoordelijk

Sensitieve medewerkers zetten zich vaak voor meer dan 100% in omdat zij zich verantwoordelijk voelen, het grotere geheel en de eventuele valkuilen zien, sfeergevoelig zijn en graag iedereen aan boord willen houden.  

Daar staat tegenover dat zij zichzelf daarbij regelmatig (vaak onbewust) voorbijlopen, op de tweede plaats zetten.  En als zij dan niet gehoord of gezien worden voor al hun werk, inzet of ervaring ligt demotivatie op de loer. Wat kan uitmonden in bore- of burn-out.

 

Bewustwording

Met coaching kan je jouw specifieke talenten ontdekken en versterken en ook ontdekken waar je op moet letten om in je kracht te blijven. Zo kan je optimaal gebruik maken van jouw talenten. Dit is voor iedere medewerker, maar vooral voor de sensitieve medewerkers belangrijk. Want als je met je talenten werk, gaat werken als vanzelf en kost het werken geen energie maar geeft het energie.

 

Ode aan diversiteit

In een organisatie werken veel verschillende soorten mensen. De ene medewerker kan niet zonder deadlines terwijl de ander daar enorm ongelukkig van wordt. Weer een ander houd van de details, terwijl een andere collega juist op hoofdlijnen werkt.

We kennen allemaal de kleuren van de DISC testen wel. "Oh jij bent echt rood, maar ik ben juist groen of blauw of geel". Bij deze kleuren horen eigenschappen, voorkeuren en kwaliteiten. Dat is een mooie methode om duidelijke te maken in een groep dat collega's enorm kunnen verschillen, anders communiceren en andere behoeften hebben. Toch blijft het vaak bij "jij bent geel en ik ben blauw", met een paar bijbehorende kenmerken.

Maar eigenlijk gaat het veel verder. 

 

Saskia Schepers (oa Ahold, ABN AMRO, DE) schrijft over neurodiversiteit in haar boek  "Als alle breinen werken". Neurodiversiteit is een term die bedacht is in de jaren negentig door socioloog Judy Singer en journalist Harvey Blume. Deze term is bedoeld om de variaties van het menselijk brein aan te duiden.

In haar boek schrijft Schepers over hoe iedereen deel uitmaakt van het geheel en je eigenlijk zonder die verschillende kwaliteiten niet volledig bent als team of organisatie. En waarom ruimte voor (neuro)diversiteit op het werk goed is voor iedereen. 

 

Flaptekst van het boek "Als alle breinen werken":

Ieder brein is uniek en nergens wordt dat zo duidelijk als op ons werk. Waar de een gek wordt van veel vergaderen, heeft de ander behoefte aan sturing. En waar de een gedijt bij thuiswerken, floreert de ander bij de levendigheid op de werkvloer. Toch zijn werkomgevingen vaak alleen afgestemd op de meest gangbare breinen En daar wringt de schoen, want 20% van de mensen heeft een brein dat zodanig anders is dat we er labels als ADHD, dyslexie of autisme aan toekennen. Of hoogbegaafdheid of hoogsensitiviteit. Daar kleven vaak stigma’s aan terwijl deze denkers hard nodig zijn : ze zijn de vernieuwers, de criticasters en creatievelingen. Door ruimte te maken voor neurodiversiteit – dus voor de verschillen in hoe mensen denken, communiceren en prikkels verwerken – komen hun talenten tot hun recht. En dat is niet alleen goed voor neurodivergenten, maar voor iedereen – want uiteindelijk werken álle breinen anders.

 

Schepers pleit ervoor medewerkers niet in een functie te persen, maar medewerkers juist op hun talenten in te zetten en zo een team op te bouwen. Te stimuleren daar waar je kracht ligt en niet alle energie verliezen in dat waar je nooit echt goed in zal worden. Daardoor stijgt de arbeidsproductiviteit en daalt het verzuim en verloop.

Juist de diversiteit in een team zorgt ervoor dat een vraag of een probleem van meerdere kanten wordt belicht. Dit kan als omslachtig gezien worden, maar vaak lopen heterogene teams vaker vast in hetzelfde spoor. terwijl er diversiteit in het team sneller oplossingen worden gevonden. een mooi voorbeeld hiervan is het artikel uit de NRC.

 

Een mooi simpel voorbeeld van ieder zijn talent laten gebruiken in de praktijk beschrijf ik in het stukje "het IKEA-dag effect" in het Ronald McDonald Huis Utrecht.

 

Opvallende talenten of eigenschappen worden spikes genoemd. Bij neurodivergenten zijn deze spikes groter/ extremer, waarbij iedereen een eigen spiky-profile heeft.

Spikes kunnen zowel naar boven uitschieten (in talenten) als naar beneden (minder sterke kanten). Veel voorkomende spikes naar boven zijn bijvoorbeeld: sensitief, oog voor detail, systematisch, creatief, hyperfocus, verbanden leggen, out of the box, empathie. En spikes naar beneden kunnen zijn; snel verveeld, onnavolgbaar, impulsief, ongeorganiseerd, direct, inflexibel, sociaal onhandig, prikkel en stressgevoelig. 

Diversiteit van medewerkers gaat dus verder dan kleuren of etiketten. In dit geval gaat over Neurodiversiteit, hoe breinen werken en hoe belangrijk het is voor zowel de medewerker als de leidinggevende te begrijpen wat de medewerker nodig heeft (en wat niet) om te kunnen excelleren in de functie. En als alle talenten elkaar aanvullen, een hele afdeling of hele organisatie kan excelleren.  

 

Wil je hier meer over weten? Of weten wat dit voor jou kan betekenen?

Neem gerust contact op;