Het IKEA-dag effect
De Ikea dag speelt zich af in het Ronald McDonald Huis in Utrecht. Ik begeleidde daar de vrijwilligers, de ouders en zorgde voor sponsorwerving.
Na vele jaren intensief gebruik waren de familiekamers toe aan een nieuwe inrichting. Daarvoor waren er nieuwe bedden, stoelen, tafeltjes en kasten nodig.
Al snel kwam ik uit bij IKEA Utrecht. En al geven zij eigenlijk de voorkeur aan kleinere en lokale goede doelen, dit keer wilden zij graag meewerken aan het vernieuwen en inrichten van de familiekamers. Bedden, matrassen, lekkere relaxstoelen, tafeltjes, nachtkastjes en de bekende vakkenkasten werden uitgezocht voor 25 familiekamers.
Een geweldige gift! En tegelijkertijd een geweldige uitdaging. In één dag zouden alle kamers helemaal leeg en schoon gemaakt moeten worden, alle spullen afgevoerd en alle IKEA meubels naar de juiste kamers, in elkaar gezet en op de goede plekken gezet worden. Met 25 gezinnen in huis die doorgaans iets anders aan hun hoofd hebben dan de kamers opruimen, was het verzoek aan hen om 1 dag van 7 uur 's ochtend tot 7 uur 's avonds de kamer verlaten het meeste wat we van hen konden vragen.
Het Ronald McDonald Huis bestaat bij de gratie van vrijwilligers, maar de meeste zijn wel op leeftijd. Daarom heb ik toen een team van 90 verschillende groepen mensen bij elkaar verzameld. Meer mensen zou niet in het huis passen en met minder zouden we het niet redden.
Deze mensen kenden elkaar niet. Zo waren er 10 medewerkers van IKEA (heel handig), 30 vrijwilligers uit het huis (waarvan 5 als keukenbrigade voor koffie, lekkers, lunch e.d.), 30 soldaten met vrachtwagens van de landmacht (die net daarvoor een donatie hadden gebracht), 3 mensen met vrachtwagens van een transport bedrijf (om alle nog bruikbare meubels af te voeren) en nog 17 mensen die zich vrijwillig hadden aangemeld via via, waaronder mijn man voor de logistieke aansturing (logistiek manager Heineken) en mijn collega die alle pers voor haar rekening nam. Want dit was natuurlijk een geweldig verhaal om het Ronald McDonald Huis weer goed onder de aandacht te brengen in de regio. Niet alleen voor donaties, nieuwe sponsors, maar ook voor nieuwe vrijwilligers.
De dag begon om 6 uur. Met de goede verzorging van de keukenbrigade startte de dag gemoedelijk op. Ik had een plan geprojecteerd op de muur met de teams, de werkzaamheden en de logistieke gang voor die dag. Maar met 90 mensen die elkaar niet kennen en waarvan ik niet wist wat zij wel en niet zouden kunnen, was dit slechts een basisplan.
Los laten was de grote les deze dag. Wat vast stond was de eindtijd van 7 uur 's avonds, wanneer de families weer naar hun kamers mochten.
Een groep van 90 mensen, jong & oud, alle opleiding niveaus, alle vormen van fitheid, alle vormen van talenten, kwaliteiten, drijfveren en iedereen met zijn eigen eigenaardigheden werkten samen. Samen aan 1 doel.
Teams veranderde omdat de een handiger was en de ander weer sterker. Omdat de een op de vrachtwagen kon rijden en de ander aan de verhuislift instructie kon geven. De jongens uit het leger maakten ook nog even de badkamers schoon en haalden bij het Militair Hospitaal wegwerp slofjes om over hun kisten te doen, zodat er geen zwarte vegen op de vloer zouden komen. De vrijwilligers van de keukenbrigade hadden al dagen ervoor alle boodschappen ingekocht en stonden de hele dag te smeren en te bereiden. De IKEA medewerkers waren overal te vinden en hadden handig gereedschap mee om alle meubels in elkaar te zetten. Andere soldaten zorgden dat alle kamers leeg gemaakt werden en dat dat afgevoerd werd. Het transportbedrijf nam de nog bruikbare meubels mee en heeft deze in een eigen loods opgeslagen zodat ze daar door andere goede doelen konden worden opgehaald.
Het was een ongelofelijk gesmeerde machine. Juist omdat er niemand in een rol werd gezet, maar iedereen zijn eigen rol pakte, zijn eigen talent inzette en zijn verantwoordelijkheid nam. En wat bleek? Er was genoeg van ieder talent. Alles werd opgepakt en iedereen werkte samen. Van tillen, bouwen, begeleiden, ondersteunen, opbouwen en afbreken, verzorgen, communiceren, schoonmaken tot gezellig aankleden. Samen aan dat ene doel; alles moet om 7 uur klaar zijn voor de families. Met goede pauzes en aandacht voor de innerlijke mens en vrij om pauzes te nemen wanneer nodig, waren de kamers voor 7 uur klaar. Twee vrijwilligers zijn nog naar het tuincentrum gereden en hadden bossen bloemen meegekregen. Zo stond er op elke kamer ook nog een bosje bloemen. De bedden waren opgemaakt en alle kamers hadden een heerlijk frisse badkamer. Het hele huis was opgeruimd en schoon en aan het einde van de rit kwam McDonalds Huis ter Heide langs met meer dan 100 menu's voor de aanwezige vrijwilligers en ouders.
Met dank aan al deze mensen, een ieder die zijn verantwoordelijkheid voelde, in alle vrijheid heeft kunnen nemen én ook heeft genomen. -Het IKEA dag effect-